Koninginnerit Cerro de Pasco 1896-4380mtr, Hoogvlakte, Lagunes, Flamingos en nieuwe donaties!

3 september 2014 - Tarma, Peru

Goedendag allemaal,

Bijna op de helft (2450km)van mijn fietstocht naar Salta en wat een gigantisch indrukwekkende fietsreis. Ik voel me nog steeds goed, heb wel een beetje last van de bips!

Ik geloof dat ik het blijf zeggen, maar de afgelopen drie etappes waren zwaar maar zo ontzettend mooi en bijna onrealistisch!

Alvorens ik aan mijn update begin, wil ik graag David Anker en medefietsers van de Andes Trail Frans en Julie Plieger bedanken voor hun donatie aan het MS Fonds!!

Dag 25 Huanuco- Cerro de Pasco    60%paved    105km      2611hoogtemeters

Een dag van uiterste, goede benen en bizar zware laatste 5 km en warmte in het dal en kou op de top!

Na een heerlijk nachtrust loop ik om 06.00 uur met mijn bagage door het Plaza des Armas naar het Bike Dreams hotel, om vervolgens een enorm ontbijt naar binnen te werken.

Bij de briefing wordt de etappe aangekondigd, 105 km klimmen van 1896mtr naar 4380mtr! Hiervan is de eerste 40km asfalt en vervolgens klimmen we offroad naar de Cerro de Pasco. Er wordt aangegeven dat het een lange en koude etappe gaat worden. Dat wordt weer een uitdaging dus!!

We vertrekken om 08.30uur. Je merkt aan iedereen een bepaalde stress/spanning en daardoor vertrekken er groepjes eerder dan ik.

Samen met Jan Willem fietsen we met een hoog tempo deze verschrikkelijk plaats uit en ik merk dat de eerste kilometers bijna vlak zijn en mijn benen voelen erg goed. Ik kom met Jan Willem in een grote groep te zitten, maar het tempo ligt echt te laag en ik besluit het snelle wiel van onze Rien te volgen.

We moeten zeker de hele dag fietsen/klimmen en dan fiets ik liever op het iets vlakkere een hoger tempo, zodat ik in een redelijke temperatuur aan de klim begin naar ruim 4300mtr.

Samen met Diederik, Joost en Rien fietsen we op een hoog tempo(30-35km) door en halen alle groepjes in. Op een gegeven moment na 20 km wordt het klimmen pittiger en ik besluit samen met Diederik en Joost onze Rien te laten gaan.

Samen met Diederik, Joost en Michelle fietsen we door en missen een afslag en we klimmen 5km te veel en we keren terug naar de afslag en hebben een uitgebreide lunch. Na de lunch begint de 40km unpaved klim naar 4380mtr.

Wat voel ik me vandaag sterk, ik neem foto’s en versnel op de klim om bij het groepje van Joost/Diederik te blijven. We fietsen door een zeer gevarieerde omgeving en het weer valt mee. Ik heb op een gegeven moment wel de armwarmers en windbreaker aan. Naarmate de reuze klim vordert wordt het landschap ruiger en ruiger en we komen de eerste lamas en alpacas tegen. We doorkruizen schitterende rotspartijen en we naderen de 4000 mtr grens. Ik fiets vandaag zo makkelijk dat ik Joost/Diederik achter me laat en een stuk meefiets met Wilbert(eigenaar Bike Dreams). Bij nog 7 km te gaan doe ik mijn beenwarmers aan en laat Wilbert gaan.  En na deze stop begint het zwaarste van de dag, de laatste 5 km met gigantische stijging percentage op 4100mtr hoogte extreem zwaar.

Bij de laatste 2 km hoor ik de lunchtruck achter me toeteren met Frans, Julie en Annelot en andere erin. Ze zwaaien, roepen uit de truck naar me en dat geeft me een kick en samen met de lunchtruck fiets ik het mijndorp Cerro del Pato(4380mtr) binnen. Wat een euforisch gevoel, maar het is koud op de top en ik sprint achter de lunchtruck aan richting ons hotel. In het hotel word ik door iedereen gefeliciteerd met het uitfietsen van deze etappe. Ik geniet weer van de soep en ga naar het hotel. In de avond eet ik samen met Rien en Joost in een koud restaurant. We zitten met muts, handschoenen en winterjas aan te eten, maar dat eten gaat niet vanzelf door de hoogte. Verwarming kennen ze hier niet, ook niet in de hotel kamer!!

Ik ga om 20.00uur slapen na een van de zwaarste dagen van deze trip!

Dag 26 Cerro del Pasco – Junin         82km  20%paved         671hoogtemeters

We vertrekken vandaag een uurtje later dan gewoonlijk, vanwege de kou in Cerro del Pasco. Er wordt tijdens de start door de Peruaanse televisie een item aan ons besteed, na het startschot vertrekken we voor een zoektocht naar Flamingos.

Het is vandaag een schitterende dag met een offroad stuk over de altiplano van 3900mtr. We fietsen langs uitgestrekte lagunes met verschillende vogels en alpaca’s. Deze altiplano is onvoorstelbaar met haar prachtige meren met op de achtergrond de hoge witte toppen van de Andes.

Vandaag is het goed te doen en ik fiets samen met Joost. We schieten heel veel fotos, omdat de omgeving zo  mooi is. Na 82km komen we binnen in een dorpje Junin en het is al een beetje koud aan het worden op 4100mtr. Na de soep verkassen we naar een klein hostal en eten in de avond met de hele groep!

Mooie relatief rustige dag en ik val in een bed met 5 dekens in slaap!

Overigens was de bedoeling om een bushcamp te houden, maar Bike Dreams maakt een uitzondering door een overnachting in een Hostal te regelen, erg fijn met die koud op 4100mtr.

Dag 27 Junin- Tarma       104km       35%paved             863 hoogtemeters

De mooiste etappe van de hele reis tot nu toe!

Na een heerlijke lange nacht stap ik mijn fiets op en zie dat mijn garmin er niet op zit. Ik  krijg het spontaan bloedheet, ik fiets als een malle terug naar mijn hostal(op 4100mtr ben dan snel buiten adem). Ik haal de kamer helemaal overhoop maar vind mijn Garmin niet.  Ik besluit om vanmiddag in al mijn bagage te kijken en gelukkig ligt het horloge tussen de kabels en opladers.

Vandaag vallen de vermoeide gezichten van de andere deelnemers me echt op, vooral de kou, eten en zware etappes eisen zijn tol. Wilbert van Bike Dreams geeft aan dat de etappe erg zwaar gaat worden vanwege de hoogtes en het klimmen en het aantal km´s en hij geeft dan ook aan dat er ook minder mooie asfalt optie is. Deze optie is veel korter en middels de hoofdweg kom je aan in Tarma, de officiële optie met veel offroad en klimmen tot 4500mtr is veel mooier maar zwaarder. Er geven zich 5 mensen op voor deze lichtere tocht.

Bij het vertrek vindt er na een kleine klim een splitsing plaats tussen deze twee opties en verbaast kijk ik naar de kleine groep die de offroad track neemt en een grote groep neemt de geasfalteerde korte weg naar Tarma. Maar Patje niet hoor, ik wil de omgeving zien en mijn benen voelen goed en ik begin samen met Jan Willem, Toos, Theo, Joost, Wilbert en Susanna aan de mooiste tocht tot nu toe.

Na een klim naar  een top van meer dan 4500 mtr komen we de eerste Lama´s, Alpaca´s en schitterende meren tegen. Doordat we met een klein groepje zijn, maken we geregeld foto´s en stoppen om de uitzichten in ons op te nemen. Via offroad klimmen en dalen we op een altiplano van 4100mtr, waarbij de omgeving telkens verandert en na elke klim sta je weer verbijsterd over de verscheidenheid van landschappen. We fietsen vandaag door rotsachtige omgeving en naarmate de tocht vordert dalen we af richting een schitterend vallei. Deze afdaling is erg technisch, we dalen namelijk over losliggende keien/rotsen af, maar wel geweldig om te doen.

We bereiken een top en na top dalen we 30 km af richting een groene terrassen omgeving. Deze afdaling doet je vullingen uit je mond trillen, alleen maar rotsen en los zand en dat over 30km. Na deze afdaling komen we in een schitterend plaatsje Huasihuasi. In het centrale plein drinken we een colaatje en eten chocolade. Het is lekker warm in deze plaats en ik kleed me weer om.

We klimmen nog over offroad en vervolgens fietsen we 25 km valsplat omhoog naar Tarma over asfalt. Vooral de laatste km´s zijn pittig, ik merk steeds vaker dat de laatste 5 km super zwaar zijn!

We laten ons fiets langs de weg schoonspuiten en fietsen Tarma binnen!!

Weer een fantastische etappe volbracht!

Tot nu toe ruim 2400km gefietst, alleen last van de bips en natuurlijk soms stijven spieren in de ochtend, maar over het algemeen vangt het lichaam de inspanningen goed op!

Aankomende etappes zijn “minder zwaar” dan de afgelopen 7 etappes, maar zoals ik al eerder gezegd heb: “Never an easy day at the Andes Trail”

Bedankt voor de reactie en tot snel!

Vanuit een sfeervol Hostal in Tarma en nog 3050km te gaan, Hasta Luego!!

Patrick op de fiets!

1. Pierre en Fidessa:
    Topverhaal en topetappe
  2. Gert en Lianne:
    Weer een super verhaal.
  3. Harynette:
    4 september 2014
    Je gunt ons weer het zicht op een prachtig landschap en mooie verhalen. Geniet van de komende ritten.