31 etappes voltooid, 2799km gefietst, afdalingen in de regen en zon, bushcamps!

8 september 2014 - Ayacucho, Peru

Buenas Dias Todos vanuit een schitterende plaats in Zuid Peru, Ayacucho!!

Meer dan een maand aan het fietsen, 2799km getrapt door de gigantische bergen en bizar steile afdalingen met iedere dag een andere omgeving, ander weerbeeld en andere benen!!

Ondanks de iets lichtere profielen van de afgelopen dagen, waren het zware dagen. Deze zwaarte waren voornamelijk te wijten aan verschillende weersomstandigheden en de vermoeidheid die toch toeslaat.  Desondanks weer schitterend gefietst over geasfalteerde als offroad routes.

Nogmaals ik geniet enorm en het lichaam is nog steeds erg goed instaat om alles te verwerken en te herstellen. Nog 2700km te gaan tot Salta!!

Bijgaand een korte update van de aflopen dagen, ik kan helaas geen Go Pro videos laden, duurt te lang!

Dag 28 Tarma- Huancayo             108km    1300hoogtemeters

Na een heerlijke rustdag ontbijt ik uitgebreid met Joost en vertrekken we voor een redelijke eenvoudige etappe. Eerst vanuit Tarma 20 km klimmen naar 4300mtr en vervolgens een redelijke afdaling en na de lunch loopt het redelijk vlak door naar de grote stad Huancayo.

Bij de aanvang van de etappe zit ik een groep met James(1st), Rien, Joost, Diederik, Alfred. We klimmen met een redelijk tempo, maar ik voel dat de beentjes goed zijn. Op gegeven moment gaat het voor Rien te langzaam en springt hij samen met Diederik weg uit de groep en patje springt mee. Fiets nu wel op mijn max, maar het gaat een x aantal km goed en hou het wiel van Diederik. Op een gegeven moment krijg ik op deze hoogtes mijn hartslag niet meer onder controle en besluit de heren te laten gaan en mijn eigen tempo op te pakken. Ik fiets een groot gedeelte alleen en krijg mijn hartslag weer onder controle. Naarmate de klim vordert kom ik in een goed ritme en zie in een steile haarspeld bocht Diederik fietsen. Dit geeft me weer wat meer power en tegelijk met de sirene van de lunchtruck haal ik Diederik in.  Toch is Diederik sterker dan ik dacht en hij blijft in mijn wiel zitten. Na een x aantal km’s schiet hij uit mijn wiel en laat ik hem gaan. Ik fiets in mijn eentje naar de top en geniet van de omgeving, de goede benen en de muziek die ik heb opgezet. Op de top kom ik Diederik tegen en zit Alfred in mijn wiel en met zijn drieën dalen we af. Helaas hebben we een gigantische tegenwind en gaat het niet supersnel.

In het dal staat de lunchtruck klaar en kom ik samen met Diederik en Alfred als gedeeld tweede aan. De tijden worden genoteerd en we eten weer heerlijk. Het begint een beetje te regenen en ik besluit om Wilbert de lunchtruck te verlaten en verder te fietsen. De andere snellere jongens hanteren een hogere snelheid op het vlakke en ik besluit met Wilbert rustiger tempo aan te houden en tijdens deze 40 km praten we over het ontstaan van Bike Dreams en het vervolg.

We komen in de stad aan en zien het voorste groepje(rien, Joost, diederik en Alfred) in de verte. Wilbert kent de route goed en wil graag toch al eerste aankomen bij het hotel(eff treiteren). We besluiten om een stukje tegen het verkeer in te fietsen en zodoende al eerste aan te komen bij het hotel. Je had die gezichten moeten zien van de andere gasten, grappig!

In het luxe hotel eten we onze dagelijkse soep en fruitsalade en in de avond eten we in de stad.

Was een heerlijke dag, eerst racen en dan genieten van een passievol verhaal aangaande het ontstaan van Bike Dreams!

Ik duik vroeg me gigantische bed in met heerlijke witte lakens en x aantal kussens!!

Dag 29 Huancayo – La Esmaralda Bushcamp       99km  1085 hoogtemeters

Vandaag een redelijk profiel, 15km valsplat, klimmen en daarna een gigantische afdaling en vervolgens daalt de route naar voetbalveld in Esmaralda voor een bushcamp.

Het was een schitterende afwisselende dag, niet alleen de kledingwisselingen, maar de regen en de zon, maar ook de tent opzetten in de regen maken deze dag extra zwaar!

Het begin van de etappe en de klim waren redelijk eenvoudig en de benen voel na de inspanning van gisteren weer goed aan. Ik besluit de klim met muziek alleen op te rijden en naarmate de top nadert vorm ik samen met Terry, Joost en Barry een groepje en dalen we af in de regen. Het is een gigantisch mooie en lange afdaling, maar door de regen en het opspattend water zie ik er verdomt weinig van. Met mijn handschoenen en mouwen veeg de modder telkens uit mijn ogen. Wanneer we een flink aantal meter gedaald hebben, wordt het gelukkig warmer en kan ik de regenjas en arm-beenwarmers uittrekken.

De lunchtruck is verkeerd gereden en hierdoor geen lunch voor ons, we dalen verder af en eten in een klein stadje iets. Het begint weer te regenen en trekken alle andere kleding aan en ik begin het aan het eind van de tocht wel koud te krijgen, maar gelukkig doemt er al snel een mooi voetbalveldje op en komt er een klein zonnetje door de wolken heen. Ik  besluit eerst mijn tent op te zetten en jawel hoor bij het opzetten begint het weer te regenen. Gelukkig is het opzetten een fluitje van een cent en staat alles snel en ga ik aan de soep!

Ik probeer mijn schoenen en mijn sokken te drogen, maar dat heeft geen zin. Het blijft druppelen, we eten gezamenlijk en om 19 uur duik ik mijn vochtige tent in!

In de nacht blijft het aanhoudend regenen en ik slaap redelijk!

Dag 30 La Esmaralda- Mayocc Bushcamp  86km 967 hoogtemeters

Na een nacht vol regen, is alles drijfnat, en ik pak mijn tent nat in. Niet echt een lekker klusje om bij wakker te moeten doen, maar gelukkig gaan we vanavond nog een keer kamperen.

We schoenen zijn net niet droog, dus met droge sokken stap ik in ijskoude schoenen. Eff doorbijten betekent dat!! Na het ontbijt begint de zon te schijnen en beginnen we aan een eenvoudige kodak etappe. Het is in de zon een schitterende etappe met fantastische kronkelige weggetjes door diepe kloven. Deze wegen zijn niet erg breed en dus redelijk gevaarlijk, daar de bochten ook niet echt overzichtelijk zijn. Dit blijkt vandaag wel weer, twee Peruaanse taxis botsen frontaal op elkaar en hierachter rijden onze trucks. Onze Annelot biedt hulp bij een dame die gewond is geraakt en zij wordt door Annelot ter plaatse gehecht. Wij fietsen de plek voorbij en vervolgen onze weg…

We moeten nu zelf zorgen voor de lunch, aangezien Annelot in de lunchtruck zit en de Peruaanse dame helpt. Ik eet samen met Rien en Joost een Tortilla met rijst!

We fietsen verder langs een schitterende rivier en dalen via mooie spectaculaire wegen af en ook vandaag houden we het niet droog. Bij een afdaling is het weer raak, regen en nog eens regen.

Maar ook vandaag droogt het weer in de afdaling op en bij het bushcamp aan een rivier is het weer ontzettend warm. Ik besluit om meteen mijn tent op te zetten en te laten drogen, bij het opzetten wordt ik omsingelt door kleine vliegjes(zandvliegen). Er wordt geadviseerd om lange broek en trui aan te trekken. Na een verfrissende duik in de rivier in de buurt kleed ik me op in een lange broek en trui en ga vervolgens met Joost richting het dichtbijgelegen dorpje om een biertje te drinken en deels weg te zijn bij de vliegjes! We drinken met Theo,Toos, Jan Willem en Knut een heerlijk koud biertje!!

Mooie afsluiter is weer het eten van Ellen en ik heb afwasdienst, dus ik sta met mijn hoofdlampje samen met andere de afwas te doen en vervolgens duik ik mijn tent in!

Dag 31 Mayocc- Ayacucho          80km     64%paved          1371 hoogtemeters

Een makkelijke dag, als je het profiel bekijkt, maar dat valt altijd weer tegen tijdens de Andes Trail en zo ook vandaag.

Na zware klim over een rotsachtige weg komen ik samen met Diederik in een klein dorpje aan en drinken we colaatje. Het is vandaag warm en we fietsen vol in de zon!

Na de cola is de weg geasfalteerd en klimmen we verder na een top op 2900mtr, op zich gaat het redelijk vandaag, maar deze klim van 40 km hakt erin! Bij de top hebben we lunch en na een bijzonder overzichtelijke afdaling van 10 km met een groene omgeving fiets ik samen met Dierderik en team Norway de laatste klim op. Ik voel wel dat de benen moe zijn en na een zware dag komen we in het voorstadje van Ayacucho aan, We laten de fietsen door een dame wassen en met een blinkende Cube ATB fiets ik de rustplaats Ayacucho binnen.

Na de soep doe ik samen met Jan Willem, Joost en Michelle(die gevallen is door twee vechtende honden)een biertje in het schitterende plaza van Ayacucho!

Na een middagslaapje,eten we in een typische Peruaanse restaurantje en nadien ben ik lekker gaan slapen!
Kortom, de tocht blijft onverminderd mooi en zwaar, maar de fysieke conditie is nog steeds goed en heb er alle vertrouwen in dat ik de komende 2700km goed door ga komen.

Vandaag een heerlijke rustdag gehad, waarin ik extra aan het bunkeren ben. Dubbel ontbijt, dubbele lunch en uitgebreid avondeten! Voor de rest is de rustdag fijn om te skypen met Astrid en mijn ouders!!

Bedankt voor jullie steun en reacties!

Tot een volgende keer!

Patrick op de fiets

1. Pierre en Fidessa:
    9 september 2014
    Dat wordt overgewicht op de terugweg ouwe bunkeraar ;)
  2. Gert en Lianne:
    9 september 2014
    We zullen voor je duimen dat je zo goed in conditie blijft. Die verslagen willen we niet meer missen
  3. Barbara Harkema:
    9 september 2014
    goed bezig Patje! Over de helft! Je maakt wel een prachtige trip! Terwijl we het lezen, horen we het je vertellen! blijf maar komen met die prachtige verhalen, we genieten met je mee!!
    Dikke zoen, Barbara
  4. Monique Bijl:
    10 september 2014
    Hoi Pat,
    Hoorde van Uithoorn dat je weer op pad bent, sensationeel! Ben jaloers op wat je onderweg allemaal tegenkomt en ziet, geniet ervan. Groetjes, Monique
  5. Henk kosters:
    11 september 2014
    Hallo Patrick,
    Mooi om die fietsverhalen te lezen en de foto's te zien
    Wil je Jan Willem de groeten doen en zeg maar dat het nieuwe tenue uitstekend is ontvangen
  6. Jeroen:
    11 september 2014
    hey gozer. over de helft heen! Gaat lekker zo te horen en ik blijf genieten van de foto's en je verhalen. Een "vrouwtje die je fiets schoonmaakt"...... en jij aan het bier, zelfs daar heb je het weer goed bekeken.