Goede benen, zware etappes, 46000 hoogtemeters, offroad,aankomst in Cusco!

19 september 2014 - Cuzco, Peru

Ola Gringos,

Leuk om te merken dat mijn reisblog nog steeds door veel mensen bezocht en gelezen word, fijn en natuurlijk bedankt voor de enthousiaste reacties!

Wat een indrukken weer deze afgelopen dagen, bizarre offroad wegen, bijzondere spitse Andes gebergte, belachelijke zware klimmen, enorme afdalingen van 70km! en het gave moment om nu op de fiets in Cusco aan te komen ipv 6 jaar geleden met de backpack.

Daarnaast voelt me lichaam nog steeds goed aan en mijn benen worden steeds sterker en beter. Wat vooral bij het klimmen goed te merken is.

Tot nu 3400 km gefietst en dus nog 2100km te gaan, minder dan een maand en dan besluit ik deze fietstocht in Salta.

Aankomende 4 etappes nog door Peru en dan naar Bolivia, het gaat allemaal erg hard nu!

Veel leesplezier en tot in Copacobana!

Dag 35 Andahuaylas- Huancarama  90km 11%paved      2332hoogtemeter!!!

Wat moet ik hiervan zeggen, zwaar, mooi, indrukwekkend, spierballen en pittige klimmetjes!

Weer zo’n gigantische etappe, nu is het niet alleen de hoogtemeters maar ook het offroad gedeelte. We vertrekken om 8 uur in de ochtend voor deze monsteretappe op voornamelijk offroad.

Bij de begin van de dag merk ik dat de beentjes goed zijn en ik klim rustig de eerste km’s op asfalt met de groep mee, vervolgens nemen we een afslag en belanden we op een offroad weg. Het begin van deze weg valt me mee, gewoon het kantje(buitenkant van de weg) kiezen en trappen. We passeren een schitterend blauwe meer! Met een groep(Diederik, Joost, Hilde, Kristin, Rien, Toos en Theo) fietsen we met een redelijk tempo over het onverharde terrein. We rijden door dorpjes heen, waarbij je denkt wat de mensen en de hondjes daar te zoeken hebben op deze hoogte. Na deze klim hebben we een imponerende steile offroad afdaling. Wat een schitterende weg op de top zie je de zigzag weg al naar beneden lopen. Afdalen over grote keien en rotsen vraagt wel iets van je fietstechniek en je polsen en armen. Na deze afdaling voel ik de armpjes wel. We dalen af naar een rivier op 1900 mtr en dat betekent warmte. Ik kleed me om en begin aan een zware klim over een lastige rots weg. Bij het klimmen zie je de omgeving veranderen naar groene steile toppen en diepe valleien. De lunchtruck heeft vandaag de beste plaats van alle lunchplekken tot nu toe. We lunchen op een hoge top en kijken meters naar beneden een diepe vallei in en dit alles omgeven dat groene Andes toppen.

Na de lunch begint een gigantische zware unpaved klim. Ik heb het wel zwaar maar de benen blijven goed voelen en ik klim met Diederik en Rien naar boven. Op de top is tot onze verbazing de weg net geasfalteerd en we kunnen ons geluk niet op. We dalen met een gigantische snelheid af en na een kleine klim kom ik laat aan op een schitterend bushcamp. Deze dag was een zware, gezien het aantal fietsen op de truck, maar ik ben er goed doorheen gekomen. Na het opzetten van de tent, gegeten (in de regen), in mijn tent gaan liggen. Was een zware maar schitterende dag!

Dag 36 Huancarama – Abancay 54km   900 hoogtemeters

Na een heerlijke nacht word ik wakker en stap me tent uit en ik zie alleen maar wolken om onze berg heen, erg mooi. Gelukkig klaart het snel op en bij vertrekn schijnt de zon!

Vandaag stelt op papier niet zoveel voor afdalen  en dan een klim van 900mtr naar Abancay. En inderdaad vandaag was een easy day at the Andes Trail. Een schitterende overzichtelijke afdaling en een warme klim naar de stad toe.

De afdaling was erg mooi en een zeer mooie go pro video gemaakt! Bij de klim zijn de beentjes nog steeds goed en ik klim op mijn gemakje naar boven samen Jorg. Ik ben om 11 uur in het hotel en heb dus eigenlijk een halve rustdag!

Geen bijzonder mooie stad en in de middag vieren Wilbert en Susanna hun verjaardag en drink ik met de groep nationale drankje Pisco Sour en bier. Daarna lekker gegeten, weer pizza en daarna gaan slapen. Aangezien er weer een pittige klim etappe op het programma staat!

Dag 37 Abancay- Limatambo 118km 2459 hoogtemeters

Wat een dag, van alles wat, koud- paved/unpaved, stof, hitte en een schitterende camping.

Na de etappe naar Cerro de Pasco de zwaarste stage tot nu toe, in deze eerste klim van ruim 40 km voel ik me ijzersterk en kom na Rob en Rien als derde aan, ruim voor de andere! Vervolgens een afdaling van 70km, erg bizar lang maar wel ontzettend gaaf. Vanaf een hoogte van 2000 mtr weer klimmen naar Limatambo 2800mtr. Vooral de laatste klim doet wel een beetje pijn, aangezien de warmte/hitte het klimmen zwaar maakt, overigens waren er veel wegwerkzaamheden, waardoor de geasfalteerde wegen meer op offroad leken. Dan is klimmen in de warmte over een rotsige net afgeschraapte asfaltweg zwaar.

In Peru houden ze de offroad-zandwegen stofvrij door er regelmatig op een dag water overheen te sproeien. Zo ook op dit traject, tijdens het fietsen vandaag. Ik hoor de truck met de watersproeiers aankomen en ik stop met fietsen en laat hem me inhalen. Ik veronderstel dan dat hij de sproei-installatie even op pauze zet, maar nee hoor. Voor ik het weet, wordt ik meegenomen in deze watersproeier en ontvang ik de volle laag. Kletsnat en koud fiets ik door en scheld een paar keer. Gelukkig is het bloedheet en warm ik snel op. Dit soort dingen maak je soms mee op de fiets!

Samen met Diederik komen we het dorpje binnen en ik fiets verder naar de camping en hij spoelt zijn fiets af. Ik kom op de camping aan en zet voor het eerst mijn tent in heerlijk gras op, neem een koude douche en haal een biertje en cola in het dorpje.

Ondanks de zwaarte van deze etappe voel ik me bij aankomst nog redelijk fris  en na een maaltijd van Ellen, gehaktbal met aardappels en quina, kruip ik mijn slaapzak in.

Dag 38 Limatambo- CUSCO 79km 1479hoogtemeters

Wat heb ik hier lang op gewacht op de fiets Cusco binnenrijden en vandaag gaat het gebeuren!

Ik ruim mijn tent op en na een heerlijk ontbijt wacht meteen een klim van 25km op ons. Ik besluit meteen met de kopgroep mee te gaan, Diederik, Rien en Lucho(fietsenmaker), Ik merk toch al snel dat onze diederik een moordend tempo aanhoud en ik besluit op mijn eigen tempo deze beklimming aan te gaan. Naarmate de klim vordert worden de benen beter en haal ik Lucho in en na het  bereiken van  de top zet een korte afdaling in naar de lunchtruck. Ik kom als 3de aan en dat voelt goed.

Na de lunch is er een korte klim naar Cusco en dan 3 rustdagen! Ik fiets met Rien, Joost, Lucho en Diederik in een treintje door de vallei. Op een gegeven moment fietsen we twee aan twee en dan gebeurt het toch voor het eerst van dichtbij. Rien, die links van mij fiets wordt gebeten door een hond. We schikken er alle vier van en we stoppen en spoelen met water de wond uit en vervolgens pak ik mijn jodium. Geschrokken en redelijk stil fietsen we met zijn vieren door, Diederik is niet top en hij moet ons laten gaan en met zijn drieën klimmen we de laatste zware meter omhoog om vervolgens de overview van Cusco te zien.

Tijdens de afdaling naar Cusco, heb ik het kippenvel op mijn armen staan. Wat gaaf om op de fiets Cusco binnen te komen! Het is wel gigantisch druk en we fietsen langs rijen taxis, soms over de stoep om vervolgens ons hotel te bereiken!

Bij aankomst in het hotel feliciteren we elkaar met de afgelopen etappe en Rien wordt met de ambulance(misschien een beetje overdreven) naar het ziekenhuis gebracht voor de rabies injectie.

Na het douchen en soepje van Ellen samen met Joost de Plaza bezocht en op het Plaza een heerlijk biertje gedronken en vervolgens heerlijk uitgebreid gegeten in een luxe restaurant samen met de Noren, Diederik en Joost

Na een diner van ruim 3,5 uur richting Hotel gegaan voor de tweedaagse excursie naar Inca verborgen stad Machu Picchu!

Wat een fantastische dagen weer en nu opmaken voor Lake Titicaca en Bolivia!

Nog slechts 21 etappes en 2100km te gaan!

Patrick op de fiets!

1. Pierre en Fidessa:
    Gaaf man!
    Gold old memories
  2. David:
    20 september 2014
    Je bent in topvorm Patrick. Succes en geniet ervan!
  3. Gert en Lianne:
    20 september 2014
    Super tot nu toe. Gaat wel snel die kilometers
  4. Jerald:
    20 september 2014
    Geweldig om te lezen dat het zo goed gaat Pat! Mooie avonturen beleef je lees ik! Zet hem op met die laatste 21 stuks. Succes!!! En voorzichtig natuurlijk :) Ciao
  5. Harynette:
    21 september 2014
    wat een benen moet je hebben om elke dag weer de pedalen rond te draaien
  6. Marcel Vahlkamp:
    24 september 2014
    Top gozer!!! Leuk om te lezen en geniet ervan!
  7. Roland Heine:
    26 september 2014
    Hallo Patrick,
    deine Tagesberichte mit den Klasse-Foto's sind einfach genial! Gratuliere! Leider kann ich nur wenige Worte vom holländischischen ins deutsche übersetzen! Obwohl ich gerade mit meiner Frau für 5 Tage in der wunderschönen Metropole Amsterdam war!
    Ich bin ein sehr guter Freund von deinem deutschen Begleiter Alfred Mähr!
    Wünsche euch allen weiter gute Füße, bleibt alle gesund auf den kommenden ca. 8000 km!
    Viele Grüße aus Ravensburg
    Roland Heine l