ruim 3000km gefietst, bushcamp op 4000mtr, Andes in de wolken!!

12 september 2014 - Andahuaylas, Peru

Mensen van het goede leven,

Zittend op mijn bed in Andahuaylas besef ik me pas dat de kilometers voorbij vliegen! De huidige stand is 3032km en dat betekent nog ruim 2500km te gaan. Vanaf morgen weer 4 zware etappes met veel klimmeters en niet geasfalteerd richting Cusco!!

De afgelopen drie dagen waren vooral erg afwisselend en veel klimmen en een gigantische afdaling van ruim 45km! Gisteren was een schitterende etappe met laaghangende wolken en mooie vergezichten, naast de offroad route kom ik deze dag in meest woeste ongerepte natuurgebied.

Ondanks de aantal verreden kilometers gaat het nog steeds goed, merk wel dat de laatste 5km op een dagafstand steeds meer van mijn mentale gesteldheid vragen.

Bijgaand een korte update van de afgelopen drie dagen en de foto’s!

Dag 32 Ayacucho- Abra Huamina             (bushcamp 4000mtr) 78km  1854 hoogtemeters

Na een heerlijke rustdag in het mooie Ayacucho met lekker weer, sta ik weer vroeg 06.00 uur naast mijn bed voor het ontbijt en de start van een pittige klimetappe.

In Peru worden begin oktober regionale verkiezingen gehouden, de regionale partijen proberen op alle manieren kiezers aan zich te binden. Dit gaat zelfs zover dat men huizen, rotsen en andere gebouwen met propaganda verven om desbetreffende partijen onder de aandacht te brengen. Dit vind je niet alleen terug in de grotere plaatsen, maar ook in de kleinere dorpen. Met vlaggen, rondrijdende truck met speakers proberen ze de lokale stemmen te winnen!

Na het ontbijt fietsen we gezamenlijk naar de centrale plein van Ayacucho, hier wacht “el general”op ons. “el General” is het gezicht van zo’n locale partij. Op het centrale plein wil hij op de foto met ons en deelt hiervoor typische Peruaanse mutsen en verkiezingsshirts uit. Na de foto fiets “el general” een stuk met ons mee door Ayacucho, kortom we zijn een stukje promotie voor deze partij.

Na een 1km neemt hij afscheid van ons en begint de klim van 20 km naar ruim 4000 mtr en Ayacucho ligt op 2800mtr, dus dat is in het begin weer eff omschakelen. Ik heb vandaag ook last van verkoudheid en de eerste km’s gaan redelijk. Naarmate de klim vordert wordt het steeds kouder en bij de top staat de lunchtruck klaar voor een heerlijke lunch.

Na de lunch kleed ik me weer warm aan en fiets samen met Jorg, Terry, Michelle en Frans over de plano van ruim 4000mtr. Wat een gigantische verlate omgeving met verschillende kleuren door afwisseling van zon en wolken. Voor 2 jaar geleden was deze weg geheel onverhard, maar nu is het een prachtige geasfalteerde weg die door de 4000mtr hoge plano slingert. Met een aantal kleine klimmetjes en redelijk tegenwind kom ik samen met Jorg(Zwitser) aan in het bushcamp. Wat een plek op een 4000mtr hoge bergkam! Met een fantastisch uitzicht over de hoge toppen van de Andes.

Na het opzetten van de tent heerlijk gegeten, wat lastig blijft op deze hoogte. Na de maaltijd bij het kampvuur gezeten en onder Peruaanse panfluit muziek van Susanna en strakke heldere maan heb ik een heerlijke fantastisch rustige avond en ga op tijd mijn bed weer in

Dag  33 Abra Huamina- Chincheros         80km             1010 hoogtemeters

Na een koude nacht moet ik om 5 uur mijn tent uit op te plassen en zie ook hier weer ijs op de tent staan. De eettafels en banken zijn helemaal bedekt met een ijslaag en het lijkt wel wintersport. Om 06.00uur opgestaan en de tent proberen te laten ontdooien in de felle zon die opkomt. Pas na het ontbijt pak ik mijn tent in en dan is hij redelijk droog.

Vandaag eerst een afdaling 45km over een schitterende weg en daarna een pittige klim(vergelijkbaar met de Alpe D’huez) om in een dorpje Chincheros in een hotel te slapen.

De afdaling is geweldig en echt genieten en vervolgens klimmen we in de warmte naar een Chincheros en kom daar lekker op tijd aan en ga lekker op bed liggen

Deze plaats stelt niet zoveel voor en ik drink en eet in de avond samen met onze kok  Ellen, Annelot en Joost in een klein restaurantje Pollo met papas!

Dag 34 Chincheros- Andahuaylas  75km 37% paved en 1526hoogtemeters

Wat een dag, schitterend ondanks de regen en kou/wind in het begin van deze etappe. We klimmen eerst 20km over geasfalteerde wegen en vervolgens na de lunch dalen we over een unpaved weg af door fantastische dorpjes en verschillende adembenemende Andes gebergten.

Maar de dag begon al een beetje druilerig en bij de top, na de beklimming begint het hard te waaien en te regenen. We schuilen een tijdje bij de lunchtruck en vervolgens neem ik  de weg naar beneden over de rotsen en keien. Het begin van de afdaling is lastig en naarmate we gedaald zijn wordt de omgeving beter zichtbaar en de weg iets beter begaanbaar. Zeker na een aftakking van de route naar een schitterend zand/rotspad is de omgeving bijna mystiek te noemen. De  laaghangende wolken verbergen de toppen en het dal en hoe verder we fietsen breekt de lucht steeds meer open, hierdoor krijg je prachtige plaatjes en vergezichten over de groene dalen en besneeuwde toppen. Dit was echt een kodak etappe en heb zeker niet hard gefietst, maar genoten van de onwaarschijnlijk mooie omgeving!

Na een tocht van ruim 7 uur komen we in Andahuaylas aan en weer kunnen we onze fietsen wassen. Weer lekker soep gegeten en daarna een heerlijk warme douche genomen.

Bij een rustdag weer de was weggebracht en de fiets gesmeerd en klaar ben ik voor de 4 stages naar Cusco!!

Leuke reactie weer ontvangen en ik hou jullie op de hoogte!
Nog 2500km te gaan….

Patrick op de fiets

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pierre en Fidessa:
    Klimgeit
  2. Gert en Lianne:
    13 september 2014
    Doe je best, we genieten er van
  3. Jeroen:
    13 september 2014
    dat moet toch wel heel gaaf zijn om 45 kilometer af te dalen.....
  4. Jeroen:
    13 september 2014
    hey patje, Echt bijzonder wat je aan het doen bent. Volgens mij een ervaring om de rest van je leven niet meer te vergeten en hierbij te beseffen dat er bijzondere dingen in het leven mogelijk zijn.....have fun gozer!!!
  5. Herma:
    14 september 2014
    Patrick, weer een boeiend verslag en prachtig om je foto,s te zien. En... de volgende verkiezingscampagne: wordt appels uitdelen met As!!!!!!
  6. Marcel Vahlkamp:
    15 september 2014
    Gaaf jongen! Ik ga erin op!
  7. Scheers:
    15 september 2014
    Ik heb bewondering voor je, wat een moed.
    Ga zo door.