Cuenca rustdag, zieken, koninginnerit van Ecuador, offroad

11 augustus 2014 - Loja, Ecuador

Dag 8 Cuenca- Ona                         109 km                                 2828 hoogtemeters

Pittige dag! Bij het ontbijt blijken er in totaal 12 mensen ziek te zijn en niet mee te fietsen,voordat al de fietsen op de truck geladen zijn, is onderhand half negen en vertrekken we richting Ona.

We beginnen met een redelijk vlakke 25 kilometers, ik en Joost voeren de gehele groep met fietsers aan tot aan de klim. Bij de klim spat alles uiteen. Het verschil in de groep is heel groot, ik en Joost klimmen samen met onze Zwitser Jorg naar boven. Wat een lange klim 2700 meter naar 3400 meter en het weer slaat om naar kou, harde regens en wind. In het begin fiets ik met Joost, maar naarmate de klim fiets ik deels mijn eigen tempo naar boven. Het wordt steeds kouder en de regen en de wind maken de laatste kilometer naar de top zwaar. Ondanks de pijn en zwaarte is de omgeving adembenemend, de ongerepte Andes groenen toppen bedekt in de wolken en mist.

Op de top zijn mijn benen ijskoud en dan ook nog lunch. Ik besluit met Joost om niet te lang te lunchen aangezien het te koud is.

We stappen op de fiets om nog enkele kleine klimmetjes te nemen en stukje af te dalen. Dit gaat met de ijskoude benen niet meer vanzelf. Bij 77 km hebben we een gigantische afdaling 3100meter naar 2200 meter, wat een genot en een snelheid. Toch maakte ik een angstig moment mee in deze gigantische afdaling. Met een grote snelheid moet ik in de ankers voor een stier, die door de eigenaresse losgelaten is en nu midden op de weg staat, ik schrik me kapot en met 65km per uur moet ik vol in de remmen. Gelukkig kan ik na passeren van auto de weg vervolgen, overigens worden de honden die achter je aan rennen in de afdaling steeds spannender. Vandaag kwamen er twee honden vanuit de bosjes achter ons aan gerend, gelukkig is de snelheid te groot om ons lang achterna te rennen. Inmiddels heb ik geaccepteerd dat deze diertjes er zijn!

Na de afdaling zitten we op 2200 meter en is het bloedheet, alle warme/regenkleding uit en zonnebrand op voor de laatste 10 km klim naar Ona. De natuur is nu weer totaal anders, eerder vandaag de groene hoogvlakte van de Andes en nu de tropische regenwoudachtige Andes dalen met schitterende rivieren.

Deze klim heb ik meer op mentaal vlak als op fysiek vlak bedwongen, wat zwaar.  In de bloedhete zon met pijnlijke benen een laatste klim van 400 hoogtemeters. Gelukkig kan ik met een redelijk tempo doortrappen tot ik boven ben. Op de top even op Joost gewacht en samen naar het hostal gereden.

Na het soep en fruitsalade moment op bed gaan liggen tot het avondeten. Na het avondeten gaan slapen, ben kapot!!

Dag 9 Ona- Loja ( koninginnerit van Ecuador)     110 km                                 2500hoogtemeters

Ik word op deze dag wakker met ontzettende maagkrampen en zie het zwaar in voor vandaag. Ik besluit bij het ontbijt alleen maar muesli met melk en banaan te eten. Hiervan knap een beetje op, ik ga het vandaag gewoon proberen.

Gisteren kwam Joost naar me toe dat we goed in klassement staan, hij 7de en ik 5de! Daarbij zijn de twee rijders voor mij Terry en Barry gisteren niet op gestapt. Dit houdt in dat ze in de nieuwe ranking 12 uur extra tijd krijgen, dat zou betekenen dat ik 3de en Joost 5de zouden staan. Ondanks dat we niet pushen in de etappes, is klaarblijkelijk niet ziek worden belangrijker dan hard fietsen. Keep this in mind!~

Gelukkig is bijna iedereen weer in staat om deze etappe aan te vangen. De etappe begint om 8 uur en begint meteen met een klim van 1000 hoogtemeters over 12.5 km. Ondanks de maagkrampen heeft het muesli ontbijt me goed gedaan, de onrust in de buik zakt. In de begin van de klim voelen me benen goed en ik besluit om vandaag iets meer te geven. Samen met onze Australische Terry klim ik met een redelijk tempo de eerste en ook tweede col op totaal 1600 hoogtemeters. Ik voel me sterk maar de laatste klim is het harken!! De natuur is wederom overweldigend de vergezichten met gigantische Andes toppen blijven in indrukwekkend. Ik kom als 4de samen met Terry bij de lunch aan, ik eet goed en veel meer dan normaal. Joost heeft vandaag geen goede benen komt later bij de lunch aan, besluit wel het met hem mee te fietsen op het laatste 60 km.

Ook Rob(de race director) uit Kudelstaart fiets samen met ons de laatste 60 kilometers met fikse klimmetjes. Rob geeft ons aan dat de laatste 31 km ook met offroad kan ipv het rondeboek asfalt aangeeft. Rob heeft deze offroad voor het laatst 4 jaar geleden gefietst en vraagt of wij mee willen. Joost en ik besluiten het zoveelste avontuur aan te gaan. We fietsen eerst 2,5 kilometer voorbij de afslag, (GPS van Rob stond niet goed afgesteld), betekent dat we 2,5 km terug omhoog moeten klimmen. Joost en ik twijfelen om die 2,5 km terug te klimmen en toch besluiten we om samen met terug te fietsen!

Bij de offroad sluit Toos ook bij ons aan en met zijn vieren fietsen we de mooiste ongerepte route langs de oude zand/kiezel weg en een indrukwekkende rivier van deze tocht. In deze vallei geen vrachtwagens, vieze dieselbusjes en drukte. Nee, de rust en de oude ecuadoriaanse huisjes, de vergezichten in de riviervallei en de indrukwekkende groene tropische omgeving maken deze 31km ontzettend mooi. Het nadeel is wel dat je ook moet klimmen over de keien en afdalen in de modder en andere beekjes en de honden zijn iets fanatieker met verdedigen van hun grondgebied dan op asfalt, maar dat nemen voor lief. Bij een klein dorpje drinken we een colaatje en fietsen verder en volgen de rivier.

Op een gegeven moment bereiken we als een soort deelnemers van de mudmasters de normale asfalt weg. We besluiten om de fietsen bij een tankstation af te spoelen.

Na een mooie tocht bereiken we het luxe hotel en we ga met mijn kleren en al onder de warme douche staan, heerlijk. Daarna een soepje en fruitsalade en een deze mooiste dag van de tocht is weer om. In de avond nog met Jan Willem, Joost, Robert(truckdriver), Rien(top fietser), Diederik en het noorse team( Hilde, Kristin en Knut) heerlijk pizza gegeten en vervolgens meteen gaan slapen.

Vandaag een rustdag en dan zeven etappes tot de volgende rustdagen!

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties, vanuit Loja Ecuador

Hasta luego

Patrick op de fiets

1. Pierre en Fidessa:
    Top weer hoor!!!
  2. Noortje:
    12 augustus 2014
    Wow wat een avonturen weer? Leuk beschreven, lees ze met veel plezier, alsof ik er bijna bij ben
  3. Jeroen:
    12 augustus 2014
    Toch wel leuk dat je een band aan het opbouwen bent met de honden, je noemt ze inmiddels als diertjes. Wederom een top verhaal en ik ruik een bolletjestrui.....
  4. Marije:
    12 augustus 2014
    Wat een avontuur, Patje! Rust goed uit, dan kun je daarna weer knallen :)
  5. Kim:
    12 augustus 2014
    Super leuk om te lezen en goed bezig en ga ervoor! Ik zeg in de top 3 is zeker haalbaar :-)
  6. Ger Oostermeijer:
    12 augustus 2014
    Weer een verhaal om van te smullen Patrick. Ik ga het zo leuk vinden dat ik ook maar naar Zuid Amerika ga ... morgen stap ik in het vliegtuig ... mocht ik boven Ecuador komen zal ik naar jullie zwaaien.
    Houd vol man, en geniet van elke minuut, elke klim, afdaling en kei, elke stinkdieselbus, elke pizza, elke hond ... nou ja, die laatste mag je skippen :-)
    Succes en groet :-)
    Ger
  7. Antoinette:
    13 augustus 2014
    hallo Patrick , ik ben eeen tante van joost en heb je blog ondekt ,erg leuk om deze ook naast die van Joost te lezen .Ga er voor jongens.
  8. Rudolf verbeek:
    14 augustus 2014
    Fucking jaloers ouwe. Blijf ons op de hoogte houden van je mooie avonturen. Erg leuk geschreven. Elke avond na de tocht een welverdiend biertje drinken om al die bacterieen weg te spoelen werkt dus goed.
  9. Rijko:
    14 augustus 2014
    Ik zeg: vaker offroad! Of ben je weer bang dat je schoentjes vies worden? :) Have fun in Peru en veel succes met je bushcamp!
  10. Diana & Rob:
    15 augustus 2014
    Hoi neef Patrick,
    Thuis gekomen van vakantie direct op internet gedoken om de reisverhalen, foto's en filmpjes te bekijken van neef Patrick.
    Man wat doe jij een ervaringen op en lever je superprestaties. Met je verhalen trek je ons je avontuur in, spannend om te lezen.
    Blijf ons vooral verrassen met de prachtige foto's en reisverslagen.
    Succes neef!!
    groet,