Traject Parijs naar Pamplona

15 september 2015 - Pamplona, Spanje

“Van de metropool Parijs via uitgestorven authentieke dorpjes naar de prachtige steden als Orleans, Tours en Poitiers om vervolgens met de ferry bij de kustplaats Royan over te gaan naar het fietspad langs de Atlantische kust om uiteindelijk via de toppen van de Pyreneeën aan te komen in de Pamplona”

Een klein notendopje van een deel van Caminotrail op de fiets vanuit Haarlem, traject Parijs- Pamplona!

Allereerst ben ik de 1,5 week niet echt in de gelegenheid geweest om de laptop te pakken, maar ik zal via deze weg een update geven van deze geweldige aan te raden fietstocht!

Om meer duidelijkheid te geven over de route, een korte inleiding. Ik volg de St Jacobsroute vanuit Haarlem, een oude pelgrimsroute die voor een overgroot gedeelte gewandeld word. Voor de sportieve tourfietsers onder ons is er ook een fietsroute uitgestippeld, deze loopt vrijwel parallel aan de wandelroute.

De St Jacobsfiets loopt zoals ik al aangaf vanaf Haarlem in Nederland langs Dordrecht en Breda om vervolgens via de Antwerpse Kempen de route te vervolgen via o.a. Mechelen en Doornik(Tournai) en bij de grens met Frankrijk volgt de route St Quentin en bij Compiègne is er een alternatief traject via Parijs, Orleans ipv Compiègne- Chartes en bij Tours komt de route samen. Bij Poitiers is er naast de vaste route via Angoulême ook een kust route variant. Vervolgens komen de routes net boven Dax weer samen om vervolgens via de Pyreneeën richting Santiago de Compostella via de Camino Frances door Spanje te fietsen.

De afgelopen tijd heb ik veel gezien en meegemaakt. Allereerst heb ik de alternatieve route via Parijs gekozen en wat een fantastisch gevoel is het fietsen door deze wereldstad, wat overigens erg goed te doen is. Als fietser mag je namelijk de bus strook in Parijs gebruiken, wat inhoudt dat je geen last van het overige verkeer hebt. En dan volg je de Seine en kom je de bekende gebouwen als de Eiffeltoren, Notre Dame etc tegen, ondanks dat ik me erg slecht voel,een geweldige ervaring en ik besluit dan ook net buiten Parijs het eerste beste hotel te pakken.

Na Parijs, fiets ik weer door de schilderachtige kleine franse plattelands dorpjes, het is heerlijk weer. Ik overnacht vanaf begin van reis voornamelijk op campings en zeker met dit goede weer is het een vrijheid. Vooral de municipal campings zijn prima en erg goed te betalen. In de omgeving Orleans en Tours word het weer steeds beter en verandert de omgeving ook met de slingerende Loire als navigatie punt passeer ik verschillende mooie gebieden en dorpen. Ik merk wel dat de heuveltjes toch wel wat pittiger worden en besluit de kleding en overige benodigdheden naar huis te sturen! Naarmate ik verder de route volg kom ik steeds meer fietsers tegen, ieder met zijn of haar eigen verhaal. Zo is daar Henk 73 jaar uit Nijkerk en was weer op de terug weg naar Nederland met ruim 4000km op de teller.

Net nadat ik een camping had bezicht in een klein plaatsje St. Jean d’Angela kom ik een fietser tegen en jawel hoor het de maker/uitzetter van deze fietsroute, hoe toevallig.

Na de binnenlanden fiets ik via de indrukwekkende plaats Saintes door naar Royan en neem met de fiets de ferry naar de Atlantische kust fietsroute (beetje vergelijkbaar met de veerdienst naar Texel). Dit gebied is weer heel anders en veel toeristische, maar een geweldig gebied om doorheen te fietsen. Ik sta deze nacht op een gigantische 4 of 5 sterren camping met alles erop en eraan, in de avond nog mee kunnen genieten van de zangkunsten tijdens Karaoke avond en ja dat is ook de Camino!

Na de kust via Dax richting de Frans-Spaanse grensgebied gefietst om na een prachtige tocht door de region Les Landes en pittige klimwerk in de pittoreske plaats St Jean Pied du Port te belanden. Deze plaats staat te boek als beginplek voor de meeste wandelaars om hun weg richting Santiago te volgen. Ik moet eerlijk gezegd even wennen aan alle drukte en besluit even rustig eerst een kopje koffie en taartje te nemen om vervolgens me te melden bij een refugio. In een refugio slaap je met meerdere pelgrims op een zaal, moet je wel tegen snurkende en de geur van zweetvoeten etc kunnen.

Na een lange nachtrust vertrek ik vanmorgen vroeg naar Spanje, wetende dat deze eerste 24 kilometers echt klimmen is naar een top op 1100mtr. En dat heb ik vandaag geweten met een fikse tegenwind en beetje regen en natuurlijk de klimmetjes was het een pittige dag. Op de top door de wind en regen mijn handschoenen, fleecevest en regenjasje extra aangedaan en afdalen richting Roncesvalles. Vervolgens de weg vervolgt naar Pamplona en na wat vervelend klimwerk en pittige tegenwind daar nu aangekomen. Ondertussen nog ruim 800 km te gaan….

Ik hou jullie op de hoogte!

Patrick op de fiets!

1. Pierre en Fidessa:
    Gaafffff
  2. Rederik:
    hoi patrick,

dat heb je vlot gedaan. in spanje moet je beslist ook van landschap en stedenschoon genieten, naast de goede wijnen en het lekkere eten. je komt door een gebied waar de meesten van ons niet vaak komen.

wat toevallig dat je clemens sweerman bent tegen gekomen in st jean d'angély. ik stond er in 2010 op de camping municipale, die toen in gebruik gegeven was aan circus artiesten (trapeze). stond jij daar ook of was je op een privé camping?

hier in haarlem plannen we inmiddels het nieuwe seizoen en het na-saizoen.

veel fietsplezier, groeten,

rederik
  3. Harynette:
    16 september 2015
    Hoop dat je je gedurende de reis steeds beter gaat voelen. Ga steeds meer genieten van de kleinste elementen. Veel fietsplezier en waardevolle ontmoetings momentjes. Toi toi
  4. Scheers:
    16 september 2015
    Beleef de camino met je geest en lijf. Je zult gesteund worden door St.Jaques. Afzien, beleven, genieten. Het hoort bij de camino. Wens je verder een goede tocht. Gr. Ans.